Методичні рекомендації

ДПА з української мови в основній школі (9 клас)

Державна підсумкова атестація (ДПА) з української мови у 9 класі проводиться у формі текстового диктанту.

Перевірці підлягають уміння правильно писати слова на вивчені орфографічні правила, ставити розділові знаки відповідно до опрацьованих правил пунктуації, належним чином оформляти роботу.

На проведення атестації відводиться 1 астрономічна година. Відлік часу ведеться від початку читання вчителем тексту.

Варто враховувати тематику текстів, орієнтовно визначених в соціокультурній змістовій лінії навчальної програми.

За обсягом тексти диктантів повинні містити 160 −170 слів.

Визначаючи кількість слів у диктанті, враховують як самостійні, так і службові частини мови.

Вид роботи й назву тексту необхідно записати на дошці.

Методика проведення диктанту є традиційною, однак проведення державної підсумкової атестації у формі диктанту має певні особливості.

Спочатку вчитель читає весь текст, після чого не дає ніяких пояснень щодо його змісту, лексичного значення слів, правописних особливостей.

Після прочитання всього тексту вчитель читає перше речення, учні уважно слухають. Далі це речення диктується для запису частинами, як правило, один раз. Після того, як учні запишуть речення, вчитель читає його повністю з метою перевірки. Таким чином диктується кожне речення тексту.

Учитель обов’язково вказує місце поділу тексту на абзаци. Після запису всього тексту він читає його ще раз, роблячи більш тривалі паузи між реченнями і надаючи змогу учням ретельно перевірити написане й виправити допущені помилки.

Текст потрібно диктувати виразно, відповідно до норм літературної вимови в такому темпі, щоб учні встигли вільно його записати.

Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких критеріїв:

  • орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково;
  • повторювані помилки (в одному і тому ж слові, яке повторюється в диктанті кілька разів) вважаються однією помилкою; однотипні помилки (на одне й те саме правило), але у різних словах вважаються різними помилками;
  • розрізняють грубі помилки й негрубі (винятки з усіх правил; написання великої букви в складних власних назвах; правопис прислівників, утворених від іменника з прийменниками; заміна одного розділового знака іншим; заміна українських букв російськими, випадки, коли замість одного знака поставлений інший; випадки, шо вимагають розрізнення не і ні — у сполученнях не хто інший, як...; не що інше, як...; ніхто інший не..., ніщо інше не ...; пропуск одного зі сполучуваних розділових знаків або порушенні їх послідовності);
  • орфографічні та пунктуаційні помилки на правила, що не включено до шкільної програми, виправляють, але не враховують. Також не вважають за помилку неправильну передачу так званої авторської пунктуації;
  • за наявності в диктанті більше п’яти виправлень оцінка знижується на один бал.
Нормативи оцінювання диктанту
Бали
Кількість помилок
Бали
Кількість помилок
1
15-16 і більше
7
4
2
13-14
8
3
3
11-12
9
1+1(негруба)
4
9-10
10
1
5
7-8
11
1(негруба)
6
5-6
12
-

Складено на підставі Орієнтовних вимог до проведення Державної підсумкової атестації учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти у 2015/2016 навчальному році, затверджених Наказом МОН № 94 від 08 лютого 2016 року.

Методичні рекомендації щодо ущільнення навчального матеріалу з української мови та літератури


Учителі української мови та літератури мають внести корективи до календарно-тематичного планування (кожен учитель самостійно вибирає спосіб, який допоможе йому виконати навчальні програми цих предметів).
Можуть застосовуватися різні способи ущільнення навчального матеріалу:


  • об’єднання споріднених тем;
  • зменшення кількості годин на вивчення певних тем;
  • використання міжпредметних зв’язків,
  • інтеграція вивчення окремих тем з української мови та української літератури;
  • використання інтерактивних технологій і методик, зокрема проектної діяльності;
  • організація самоосвітньої діяльність школярів, оглядового або самостійного вивчення навчального матеріалу тощо.

Звертаємо особливу увагу на те, що весь програмовий навчальний матеріал має бути відображений у класному журналі.
Рекомендації щодо ущільнення, подані нижче, є орієнтовними.



Українська мова
Українська література


5 клас

1. Об’єднати теми для вивчення на одному уроці:
1. Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:

Р. «Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»
Вимова приголосних звуків.  Уподібнення приголосних звуків. + Спрощення у групах приголосних.
Чергування [о],[е] з [і] + Чергування [е][о] після[ж],[ч], [ш]  -
Правила вживання знака м’якшення. Фонетична транскрипція  (повторення). + Правила вживання апострофа. Правильна вимова та написання слів з апострофом (після вивчення теми провести тренувальні вправи).
на 1 год
Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках. Краса і мудрість цього жанру


Олександр Олесь (Кандиба). «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород», «Ярослав Мудрий» (із кн. «Княжа Україна»).


(одну з оповідей можна взяти для проведення аудіювання на уроці мови)

Р. «Лексикологія»
Групи слів за значенням. Синоніми. Синонімічний ряд. Словник синонімів. + Антоніми. Словник антонімів.
Омоніми. + Пароніми (практично). Словник паронімів.

Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях», «Гаї шумлять», «Блакить мою душу обвіяла».

Максим Рильський. «Дощ»,  «Осінь-маляр із палітрою пишною…».

Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі».


Р. «Будова слова. Орфографія»
Основа слова (корінь, суфікс, префікс) і закінчення - значущі частини слова (повторення і поглиблення відомостей). Закінчення і основа слова. Форми слова. Незмінні й змінні слова.     +    Корінь, префікс і суфікс.

РМ Робота над помилками, допущеними у творах-роздумах. + Відгук про висловлювання товариша (усно).
УРОК-ПІДСУМОК Бесіда про твори, що вивчались упродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення

2. Зменшити кількість уроків тренувальних вправ з окремих тем (на розсуд учителя).

3. Зменшити кількість годин на повторення й узагальнення в кінці року



Українська мова
Українська література

6 клас

1. Об’єднати теми для вивчення на одному уроці:
1. Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:
 «Іменник»
Відмінювання іменників ІІ відміни. Особливості відмінювання іменників чоловічого роду в родовому відмінку. + Правопис іменників. Букви а(-я), -у(-ю)в закінченнях іменників ІІ відміни.

на 1 год

Ірина Жиленко. «Жар-Птиця»«Підкова»«Гном у буфеті».

Емма Андієвська. «Казка про яян». 
 «Говорюща риба». 

Ярослав Стельмах.  «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера».

Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки».

Леся Воронина. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». 


 «Прикметник»
Узагальнення і систематизація знань про прикметник + РМ   Контроль аудіювання.

 «Числівник»
Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. + Кількісні (на означення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові числівники. + Прості, складні  і складені. Роздільне написання складених числівників.


2. Зменшити кількість уроків тренувальних вправ з окремих тем (на розсуд учителя).

3. Зменшити кількість годин на вивчення кожної частини мови, на повторення й узагальнення в кінці року



Українська мова
Українська література

7 клас

1. Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:
«Дієприслівник», «Прислівник», «Службові частини мови»

1. Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:

на 1 год
Поезія Ліии Костенко.

Поезія Василя Симоненка.

Марина Павленко. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських».

Олег Ольжич. «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» (із циклу «Незнаному воякові»)
або
Олена Теліга. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день».

Олександр Гаврош. «Неймовірні пригоди Івана Сили».

Поезія Андрія Малишка.

2.  Зменшити кількість уроків тренувальних вправ з окремих тем (на розсуд учителя).

3. Уроки розвитку мовлення, де аналізуються помилки, допущені учнями в письмових переказах і творах, під’єднати до інших тем уроків.





Українська мова
Українська література
8 клас

1.  Зменшити кількість уроків тренувальних вправ з окремих тем (на розсуд учителя).

2. Зменшити кількість годин на повторення й узагальнення в кінці року
Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:
на 1 год

Поезія Володимира  Підпалого.
Поезія Івана Малковича.
Володимир Самійленко. «На печі»,«Патріоти».
на 2 год
Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч»
Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною».

Українська мова
Українська література
9 клас
Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:                        на 2 год

 «Безсполучникове складне речення», 
«Текст як одиниця мовлення й продукт мовленнєвої діяльності»

на 1 год

Складне речення з різними видами сполучникового і безсполучникового  зв’язку

Повторення  і систематизація вивченого
Зменшити кількість годин на вивчення окремих тем:
на 3 год

Творчість Т.Шевченка

на 1 год

Михайло Гоголь «Вечір проти Івана Купала».
Пантелеймон Куліш. «Чорна рада».
Марко Вовчок. «Інститутка»




Вимоги до виконання робіт та перевірки зошитів з української мови та літератури


Перелік головних вимог щодо виконання робіт і перевірки зошитів з української мови та літератури, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів подається відповідно до методичних листів Міністерства від 18.05.2009 № 1/9-342, від 21.08.2010 № 1/9-580.




ВИМОГИ

до виконання письмових робіт учнів

загальноосвітніх навчальних закладів і перевірки

зошитів з української мови й літератури

та світової літератури у 5-11 класах
.

1. Види письмових робіт

1.1. Основними видами класних і домашніх письмових робіт учнів з української мови є:
  • класні й домашні вправи (кількість домашніх вправ - одна або дві (на розсуд учителя), але не більше двох;
  •  якщо ж уроки спарені, то для виконання вдома пропонується дві або три вправи);
  • словникові диктанти (кількість слів у словниковому диктанті: 12 - у 5 класі, 24 - у 6-7 класах, 
  • 36 - у 9-10 класах, 48 - в 11 класі);
  • навчальні диктанти, твори й перекази; самостійні роботи; тестові завдання (як відкритої, так і закритої форми);
  • складання таблиць, схем, написання конспектів (у старших класах), робота зі словниками та інші види робіт,
  •  передбачені чинними програмами.

1.2. Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української та світової літератури є:
  • відповідь на поставлене в підручнику або вчителем запитання;
  • написання навчальних класних і домашніх творів;
  • виконання самостійних робіт;
  • складання таблиць, схем римування, партитур, написання
  • конспектів (у старших класах), робота з цитатним матеріалом, з літературними джерелами та інші види робіт, 
  • передбачені чинними програмами.

2. Кількість контрольних робіт

2.1. Кількість контрольних робіт з української мови повинна відповідати вимогам чинної
 програми

2.2. Кількість контрольних робіт з усіх видів мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння,
читання, письмо) передбачено вимогами чинної програми

2.3. Кількість контрольних робіт з української та світової літератури однакова в усіх класах -
не менше шести на рік (у профільних класах - не менше восьми на рік).

2.4. Кількість контрольних творів з української та світової літератури визначається за класами:
  • 5-8 класи - один контрольний твір на семестр (у першому семестрі п’ятого класу учні творів не пишуть);
  • 9-11 класи - два контрольні твори на семестр (один класний і один домашній);
  • у профільних класах - два контрольних твори на семестр.

3. Аналіз контрольних робіт

Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують
 у робочому зошиті.

4. Кількість і призначення учнівських зошитів

4.1. Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
  • 5-9 класи - по два зошити;
  • 10-11 класи - по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.1).

4.2. Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту
 (у них учні виконують роботи, зазначені в пунктах 2.1 і 2.2).

4.3. Кількість робочих зошитів як з української, так із світової літератури - по одному в кожному
 класі (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.2).

4.4. Для контрольних робіт з української та світової літератури в усіх класах використовують
по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пунктах 2.3 і 2.4).

4.5. Для навчальних і контрольних видів письмових робіт використовують зошити в лінію
 (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може
 бути більшим за обсягом).

4.6. Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі протягом усього навчального року.

5. Порядок перевірки письмових робіт

5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
  • у 5-6 класах - двічі на тиждень;
  • у 7-9 класах - 2-3 рази на місяць;
  • у 10-11 класах - двічі на місяць.

5.2. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української та світової літератури
перевіряють раз на місяць у кожному класі.

5.3. Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють один раз на місяць у кожному
 класі окремою колонкою в журналі.

5.4. Оцінку за ведення зошитів з української та світової літератури виставляють один раз на
 місяць у кожному класі окремою колонкою в журналі.

5.5. Виставляючи оцінку за ведення зошита з мови чи літератури, слід ураховувати такі критерії:
  • наявність різних видів робіт;
  • грамотність (якість виконання робіт);
  • охайність;
  • уміння правильно оформлювати роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).

5.6. Ведення зошитів з української мови та літератури й світової літератури оцінюється оцінкою
 від 1 до 12 балів.

6. Орфографічний режим

6.1. Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками
 (для підкреслення членів речення, позначення значущих частин слова, оформлення таблиць,
 схем тощо використовують простий олівець).

6.2. Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять
до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).

6.3. Дату класної, домашньої та контрольної роботи з української мови й літератури та світової
 літератури у 5-11 класах записують так: на першому рядку дату записують словами, а на
 другому - вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:

Сьоме лютого
Класна робота

У 10-11 класах у зошитах з української та світової літератури можливим є й інше оформлення:

на першому рядку записують вид роботи, а на березі цього ж рядка зазначають дату цифрами,
наприклад:

07.05.06 Класна робота

В інших класах дата й назва робіт з української та світової літератури оформлюються так, як і з
 української мови. У зошитах для контрольних робіт з української мови та літератури й світової
 літератури в усіх класах записується дата й лише назва роботи, наприклад:

Сьоме лютого
Читання мовчки

6.4. Після заголовків, назв видів робіт, підпису зошита крапку не ставлять.

6.5. Зразок підпису зошита:

Зошит
для робіт
з української мови
учня 5 класу
Іванівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Захарченка Сергія 

6.6. Неправильний запис охайно перекреслюють (а не беруть у дужки чи витирають
 гумкою або замальовують коректором).

7. Технічні правила перевірки учнівських письмових робіт

7.1. Усі записи, помітки й виправлення в учнівських письмових роботах слід виконувати
ручкою з червоним чорнилом.

7.2. Виявлені помилки позначають так:
  • орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють 
  • горизонтальною рискою й на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки (і - орфографічна, 
  • v - пунктуаційна, г - граматична), помилки на ще не вивчені правила виправляють, перекреслюючи їх 
  • скісною рискою (/) й надписуючи потрібну літеру чи розділовий знак, вказують на березі тип помилки, 
  • проте її не враховують при остаточному визначенні оцінки;
  • лексичні (неточність у слововживанні, тавтологія, росіянізми тощо), стилістичні (стильова невідповідність 
  • дібраних мовних засобів, одноманітність дібраних мовних засобів тощо) та змістові
  • помилки (логічні - втрата послідовності викладу, неправильний поділ тексту на абзаци, фактичні - 
  • неправильно  вказано дату, власну назву тощо) підкреслюють горизонтальною хвилястою рискою й на
  •  березі в цьому ж  рядку вказують тип помилки (л - лексична, с - стилістична, з - змістова помилки).

Немає коментарів:

Дописати коментар

Педагогічне кредо: «У праці- честь і добре ім ’ я людини. Будь майстром, художником  у справі , яку любиш» Тема самоосвітньо...